Social media en jongeren: de herfst top-5 2014.
Jongeren ‘wonen’ op social media. Dat is voorlopig nog steeds een feit. Maar binnen het social media landschap vinden geregeld verschuivingen plaats. Wat is op dit moment de stand van zaken onder jongeren? We hadden stagiaire Myrthe over de vloer. Niets leukers dan samen met haar onder haar leeftijdsgenoten uit te zoeken hoe het zit. Samen maakten we de ‘herfst-top-5 2014’.
Om er achter te komen hoe jongeren graag online communiceren, vroeg Myrthe aan 13 tot 15-jarigen een top-5 van hun favoriete social media te geven. Omdat er recent weer berichten verschenen over de dalende interesse van jongeren in Facebook, wilden we ook wel eens weten of en hoe vaak jongeren zich op Facebook bevinden. En hoe zich dat verhoudt ten opzichte van voorheen.
Whatsapp grote winnaar
Cross-platform-berichtendienst Whatsapp is op dit moment het meest populair. Op de voet gevolgd door Instagram.
Cross-platform-berichtendienst Whatsapp is op dit moment het meest populair. Op de voet gevolgd door Instagram.
Whatsapp en Instagram krijgen niet alleen de hoogste waardering. Ze komen ook nog eens voor in de top-3 van alle door Myrthe ondervraagde jongeren.
Ook opvallend zijn de posities van Twitter en van Snapchat. Allebei een top-5 notering in alle onderzoeksresultaten, terwijl er met name rondom ‘Twitter en jongeren’ soms ook andere geluiden te horen zijn.
Facebook
De helft van de jongeren geeft aan geen account te hebben. Toch is ‘de blauwe reus’ zeker nog niet van het podium verdwenen; voor de jongeren die wel Facebook gebruiken, staat dit platform nog steeds in hun persoonlijke de top-3. Jongeren die een account hebben, zitten zo’n 20 minuten per dag op dit platform. Wel geeft drie kwart aan dat dit minder is dan voorheen.
De helft van de jongeren geeft aan geen account te hebben. Toch is ‘de blauwe reus’ zeker nog niet van het podium verdwenen; voor de jongeren die wel Facebook gebruiken, staat dit platform nog steeds in hun persoonlijke de top-3. Jongeren die een account hebben, zitten zo’n 20 minuten per dag op dit platform. Wel geeft drie kwart aan dat dit minder is dan voorheen.
Attacom, oktober 2014.