Arthur
10-9-2014

Onze nieuwe collega: een robot!

 

Stom dat ik niet meteen aan tekstschrijven dacht. In de laatste regels van mijn vorige blog vroeg ik me af wat wij als communicatiebureau met een robot kunnen. Tekstschrijven natuurlijk!

Eerst even wat ‘voordelen’ op een rij:

-       robots werken dag en nacht zonder te pauzeren

-       robots schrijven sneller (minutenwerk)

-       robots zijn altijd 100% geconcentreerd

-       robots hebben extreem veel parate kennis en kunnen overal over schrijven

-       robots hebben over alles praktische voorbeelden (uit de hele wereld) bij de hand

-       robots schrijven veel voor weinig geld

 

Grote namen
De vraag is natuurlijk: kúnnen ze ook schrijven? Het gebeurt al volop. The Los Angeles Times laat een deel van het nieuws al door robots schrijven. Het bedrijf Narrative Science in Chicago levert dagelijks een berichtenstroom aan tal van afnemers, waaronder het zakenblad Forbes en Yahoo. De robots van Narrative Science maken vooral teksten over sport en financiën.

 

Emotie
Hoe werkt het? Neem sportverslagen: die lenen zich uitstekend voor robotteksten omdat ze vaak voorspelbare informatie bevatten. Je hebt doelpuntenmakers, rode kaarten, ballen tegen de lat, veel of weinig toeschouwers en natuurlijk winnaars en verliezers. Robots kunnen die feiten natuurlijk eenvoudig benoemen. Dat levert houterige verslagjes op. Vandaar dat robots feiten ook combineren en daardoor emotie kunnen toevoegen. Stel, Otto van de Sanden maakt drie doelpunten maar valt daarna geblesseerd uit. Een robot combineert die feiten en schrijft: ‘Held van de dag eindigt wedstrijd in de lappenmand.’ Een robot kent alle wedstrijdverslagen. Hoe moeilijk zou het zijn om daar een eigen brouwseltje van te maken?

 

Miljardje minder?
Attacom/Textuur is nauw betrokken bij pensioencommunicatie. Daarbij speelt een belangrijk dilemma: alle kosten voor communicatie gaan ten koste van het pensioen dat kan worden uitgekeerd. Alle pensioenfondsen kijken met argusogen naar de kosten van communicatie. Waar gaat heel veel pensioencommunicatie over? Over de dekkingsgraad die omhoog of omlaag gaat. Over uitleg van de pensioenregeling aan de hand van voorbeelden. En over nieuwe wettelijke regelingen. Kortom, een beperkt aantal feiten. Het afgelopen decennium is in Nederland drie miljard euro (bron: Pensioenexpeditie 2013) besteed aan pensioencommunicatie. Met een robot was dat zomaar een miljardje minder geweest.

Of we onszelf niet meer nodig achten? Nou, Attacom/Textuur is heel veel meer dan alleen teksten schrijven. En voordat robots ook originele communicatie-concepten bedenken, zijn we wel weer wat jaartjes verder.